Followers

fizaiz cookies

fizaiz cookies
RM 10/balang.tempahan?contact 012-595 3789 (fizah)

Monday, July 18, 2011

Bekerja Demi Sesuap Nasi

Berapa ramai hari ini yang bersyukur dengan kerja yang mereka ada sekarang.
ketika kite sekarang sedang menanggung AMANAH kerja yang telah dibebankan ke atas kita...lagi2 bagi yang kerja kerajaan, adakah kita pernah terfikir bahawa gaji yang kite terima setiap bulan yang diberikan oleh majikan kita itu amat2 lah besar rahmatnya buat diri sendiri dan juga keluarga..

sedarlah bahawa gaji yang kita terima tu, bukan lah 100% semuanya hak milik kita!! yang kita guna dari duit tu untuk membeli barang keperluan harian dan untuk makan itu je hak kita..yang lain tu HAK ORANG LAIN yang telah diamanahkan dan disalurkan oleh ALLAH kepada kita...itu hak ANAK2 kita, HAK adik-beradik kita, HAK IBU BAPA dan MERTUA kita...HAK JIRAN2, HAK RAKAN2, HAK mereka yang bekerja, HAK MASYARAKAT setempat.dan hak RAMAI ORG LAGI....jadi yang sebenarnya yang benar2 menjadi hak kita hanya lah sedikit sahaja...hanyalah untuk SESUAP NASI..yg lain nya samada harta benda, pakaian, material, saguhati, belanja org mkn, sedekah, bayar bil2, bayar loan, hutang2 dan lain2 tu sume merupakan jalan untuk kita serah hak kepada mereka yang sepatutnya.

jadi sesungguhnya BERSYUKURLAH kita kepada-NYA dan carilah REDHA-NYA dan KEBERKATAN dari rezeki yang dikurniakan-NYA..


wahai kawan2, bersyukurlah dan bersifat lah dengan sifat QANA'AH ( sentiasa merasa mencukupi ) sesungguhnya pesan ALLAH dalam quran, ' jika kamu bersyukur dengan nikmat yang aku berikan, akan aku tambah nikmat itu, tetapi jika kamu kufur, sesungguhnya azab-Ku itu amatlah pedih!' aukamaQal


apepun coretan ini ditulis setelah terbaca dari satu artikel rakan blog yang terjumpe ketika BW, 'Bosan Dgn KERJA' mcm tu la lbh kurang tajuknya...(terima kasih tersangat pd entry beliau)


ketika kite sedang dengan mudahnya mendapat duit tiap2 bulan cucuk ATM, ada insan diluar sana membanting tulang demi mendapat sesuap nasi..pernah kite bertanya kepada pakcik2 driver bas kenapa die bekerja? pernah kite bertanya pakcik2 penoreh getah kenapa menoreh walau dah tua2 dan sakit2? pernah kite tanya makcik2 kalendan bas/tukang jaga kaunter tiket/ makcik2,pakcik2 jaga/pernah kite bersembang dengan cleaner2, dgn gaji yang bape sen die dapat sebulan ( barangkali taraf miskin tegar pun ada ) kenapa tua2 masih bekerja lagi???? cubala la kite menyembang dgn pakcik2/makcik2 yang dah tua2 tp masih bekerja keras ni sekali sekala....percayalah...ratanya2 Insya Allah jawapannya demi mencari sesuap nasi dan untuk bagi keluarga makan..xde benda lain yang MEREKA2 ini fikirkan melainkan untuk isi perut keluarga mereka walaupun mereka sendiri terpaksa ikat perut / hutang sana sini dan macam2 lagi... jadi kite yang sudah ada kerjaya ini, bersyukurlah...dan infak kan lah pada mereka yang memerlukan semampu yang boleh...


hmmmm...meleret2 la plak membebel dan mungkin tak teratur sikit..tp apepun, artikel yang terbaca dekat blog yang saya jumpe tu benar2 menusuk kalbu...muhasabah la kawan2, adik2, abang kakak...hidup kite ni x lama...:( esok2 mati jugak kita..dah xde ape yang berguna bila tiba masa tu...

2 comments:

amir aizat said...

betul tu, bersyukur sebenarnya mudah sgt.

Solusi Bisnis Online said...

Setuju banget...
Harus bersyukur....
Ayo para Internet Marketer...
jangan lupa bersyukur atas hasil yang telah kita dapat dari internet.

Labels

2011 (1) adik wafa (2) anniversary (2) announcement (2) apa2 aje (3) artis (2) award (1) balik kampung (1) bengang (1) birthday (4) bisnes (7) blogger (5) Blogshop (1) bola (6) bola sepak (3) Cloth Diapers (3) contest (8) cookies (2) Digi (1) Dinner (1) DIY (1) donut (1) Extreme Cheesy 6 (1) family (10) fizaizonlineshop (1) Free Sample (1) GA (36) GA Family (1) game (1) Getuk Ubi (1) hadiah free (1) hadiah GA (1) header (1) HeartBeat (1) Hubby (3) iklan (1) Iman (9) info (2) interview (1) iPhone4 (1) isu semasa (8) jahitan (3) jalan2 (3) kampung (2) kecik studioz (1) kek (2) kerja (8) kesihatan (1) klinik (1) KPLI (1) kristal (1) Makan2 (6) marhaban (2) masak memasak (8) me (38) Mei-tai (1) memory (1) meniarap (1) menjahit (1) mood (1) movie (1) mrsm (1) mutiara (1) my blog (19) my family (2) my GA (9) my life (1) my love (2) ngeri (1) nothing (2) nuffnang (28) open house (2) opinion (1) Our Life (8) Our Love (18) Perlis (1) pizza hut (1) pregnancy (9) promotion (1) ptptn (1) puasa sunat (2) raya (10) reminder (2) Renungan (1) result GA (2) RM (1) Ruam (1) runner aka tshirt Agent (1) sabah (1) selsema (1) song (1) spam (1) Strawbearu (8) streamyx (2) stress (1) sukan (2) tag (2) tart nenas (1) teether (1) telekung kanak-kanak (1) tips (1) travian (1) tshirt (4) Wafa (50) wafa. breasfeed (2) walker (3) winner (1) wish (2)