Followers

fizaiz cookies

fizaiz cookies
RM 10/balang.tempahan?contact 012-595 3789 (fizah)

Thursday, December 30, 2010

~~Parenting Info: Pelindung utk Bayi~~

Saya ada baca pasal ni kt Majalah Pa&Ma bulan Disember..so nk share lah kt cni..kepada yg dh baca..xpela kan..kita kongsi2 je..

Ada yg bertanya, boleh ke amalan seperti meletakkan gunting, pisau n benda2 tajam di bawah tilam bayi sebagai pelindung utk bayi dari perkara2 yg tidak baik, dilakukan?

respon dr Ustaz Hafiz (www.hafizfirdaus.com)..

-benda2 tajam tu termasuk dalam kategori tangkal yg digunakan sebagai pelindung.
-penggunaan tangkal adalah dilarang dengan tegas tanpa membezakan apa alat yg dijadikan sebagai tangkal
-orang yang menggunkan tangkal bukan sahaja berlaku syirik tetapi menjauhkan dirinya dari perlindungan Allah.dalam sebuah hadis lain, Rasulullah mengingatkan: sesiapa menggantung tangkal maka Allah tidak akan menyempurnakan baginya (hajatnya) dan sesiapa menggantung cengkerang siput maka Allah tidak akan mententeramkan baginya (dengan siput tersebut)"[musnah ahmad, al-Targhib wa al-Tarhib, no:5064]

artikel ni sedikit panjang ye kawan2..so saya amik part2 yg penting je ye..

-Satu perkara penting yang mesti diperhatikan dari hadis2 diatas ialah, Rasulullah melarang penggunaan tangkal tanpa membezakan sama ada tangkal itu dijampi dengan Al-Quran atau selainnya. Asalkan seseorang itu menggunakan tangkal, Rasulullah terus menghukumnya syirik, tidak akan mendapat perlindungan Allah dan akan mejadi sumber azab kepada penggunaanya pada Hari Akhirat kelak..

-maka, ustaz Hafiz menasihatkan, kalau ada saudara mara, sahabat handai atau orang2 tua yg menghadiahkan tangkal kepada bayi anda, tolak lah ia sambil menjelaskan hukumnya tanpa lengah atau segan-segan

**kadang2 kita ingat bila dibaca2 dengan ayat al-Quran, ianya boleh kan..hmm..ceteknye ilmu yg sy ada..huhu..
 

8 comments:

nur said...

fizah..
terimakasih share info bagus ni.. kadang2 orang taktau kan
ALL IN ONE

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis ♥ said...

good info...tq2 sharing is caring ape kata wat pop up window senang kita nak komen

+akufobia+ said...

tambah kan ilmu.agama.jom.

+akufobia+ said...

tambah kan ilmu.agama.jom.

Ummi Izzah said...

good info..

http://ummiizah.blogspot.com/2010/12/cute-baby-2011-by-mamarifqy.html

munna said...

munna cuma amalkan letak surah yassin sebelah baby ...

kakyong said...

kakyong sepjg berpantang 3 org anak, x penah letak gunting/kacip or apa.. ntah kenapa, rasa riso jer, takut pulak benda2 tajam tu yg terkena kat baby.. lagipun memang sah2 benda2 tu tak leh nak lindungi kita.. ;)

selamat menyambut 2011.

faiezah@intan said...

tq...info yg menarik...klu org upah seseorg psg pendinding kt bangunan biz di mcm mn ye?die perlu tampal 5 copy surah al-fatihah dlm bangunan tu...syirik x?bleh bantu...(^_^)

Labels

2011 (1) adik wafa (2) anniversary (2) announcement (2) apa2 aje (3) artis (2) award (1) balik kampung (1) bengang (1) birthday (4) bisnes (7) blogger (5) Blogshop (1) bola (6) bola sepak (3) Cloth Diapers (3) contest (8) cookies (2) Digi (1) Dinner (1) DIY (1) donut (1) Extreme Cheesy 6 (1) family (10) fizaizonlineshop (1) Free Sample (1) GA (36) GA Family (1) game (1) Getuk Ubi (1) hadiah free (1) hadiah GA (1) header (1) HeartBeat (1) Hubby (3) iklan (1) Iman (9) info (2) interview (1) iPhone4 (1) isu semasa (8) jahitan (3) jalan2 (3) kampung (2) kecik studioz (1) kek (2) kerja (8) kesihatan (1) klinik (1) KPLI (1) kristal (1) Makan2 (6) marhaban (2) masak memasak (8) me (38) Mei-tai (1) memory (1) meniarap (1) menjahit (1) mood (1) movie (1) mrsm (1) mutiara (1) my blog (19) my family (2) my GA (9) my life (1) my love (2) ngeri (1) nothing (2) nuffnang (28) open house (2) opinion (1) Our Life (8) Our Love (18) Perlis (1) pizza hut (1) pregnancy (9) promotion (1) ptptn (1) puasa sunat (2) raya (10) reminder (2) Renungan (1) result GA (2) RM (1) Ruam (1) runner aka tshirt Agent (1) sabah (1) selsema (1) song (1) spam (1) Strawbearu (8) streamyx (2) stress (1) sukan (2) tag (2) tart nenas (1) teether (1) telekung kanak-kanak (1) tips (1) travian (1) tshirt (4) Wafa (50) wafa. breasfeed (2) walker (3) winner (1) wish (2)